Jak otworzyć sklep XXL?

Sklepy oferujące swoim klientom odzież w większych rozmiarach cieszą się obecnie ogromną popularnością. Dlatego też otwarcie sklepu XXL jest doskonałym pomysłem na biznes. Zanim jednak zdecydujemy się na prowadzenie tego typu działalności, musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Jak otworzyć sklep XXL? Odpowiadamy.

Lokalizacja i dostawy

W kontekście prowadzenia jakiegokolwiek sklepu ważna jest jego lokalizacja. Z jednej strony musi on znajdować się w miejscu, do którego łatwo jest klientom dotrzeć. Dobrze, jeśli przy sklepie znajdzie się także parking, przynajmniej na kilka samochodów. Z drugiej jednak strony wynajęcie lokalu nie może pochłaniać bardzo dużych środków pieniężnych. Dlatego sklep XXL w centrum miasta może okazać się bardzo drogi, a wręcz nieopłacalny. Wybierzmy dobrą lokalizację, na przykład w pobliżu dużego osiedla mieszkaniowego. Właściciel sklepu XXL musi również zaopatrywać go w towar. Na początku zastanówmy się, czy swoją ofertę chcemy skierować do mężczyzn, czy do kobiet. Możemy oczywiście chcieć ubierać zarówno panie, jak i panów, jednak będzie to trudne z logistycznego punktu widzenia. Przede wszystkim będziemy musieli posiadać duży lokal i magazyn, w którym pomieścimy wszystkie produkty. Co więcej, będziemy musieli nawiązać współpracę z dwoma dostawcami, a nie tylko jednym. Co prawda dla chcącego nic trudnego, jednak na początku lepiej zawęzić ofertę produktową. Dostawca powinien oferować nam wysokiej jakości ubrania. Dziś bowiem społeczeństwo nie chce już kupować tanich ubrań wątpliwej jakości. Ludzie zdają sobie sprawę z tego, że nie posłużą im one zbyt długo. Dostawca musi być gotowy zaopatrzyć nasz sklep w potrzebną nam ilość towaru. Oczywiście zamówione przez nas ubrania muszą być zgodne z obowiązującymi trendami. Dziś nikt nie kupuje niemodnych ciuchów tylko dlatego, że zostały one uszyte w dużych rozmiarach. Konkurencja jest na rynku stosunkowo duża, o czym powinniśmy pamiętać.

A może butik?

Sklep XXL może także przybrać formę mniejszego butiku. Jest to rozwiązanie dla osób, które lubią dobre gatunkowo ubrania, a co najważniejsze cenią sobie klasę i luksus. Niemniej jednak prowadzenie takiego butiku wymaga przynajmniej minimalnej znajomości tego, jak funkcjonuje świat mody. Powinniśmy również nawiązać współpracę z doświadczonym w projektowaniu odzieży XXL kreatorem mody. Jeśli sami posiadamy umiejętność projektowania i chcemy kreować trendy, to możemy ten etap pominąć. Niemniej jednak będzie nam potrzebna dobra krawcowa. Musimy również nawiązać współpracę z hurtownią tkanin i materiałów. Sklep XXL w formie butiku nie musi być dużych rozmiarów. Ostatecznie nie będziemy sprzedawać w nim bardzo dużej ilości odzieży. Pozostaje pytanie, czy to się w ogóle opłaca? Jak najbardziej! Powodem jest fakt, iż obecnie każdy chce wyglądać modnie i elegancko. Nie ma tutaj znaczenia, jaki rozmiar nosi. Tymczasem na rynku zwyczajnie brakuje butików, które oferują odzież w rozmiarach XXL i większych. Owszem, możemy takie spotkać, lecz tylko w większych miastach. 

Niezbędne formalności

Bez względu na to, jaką formę sklepu XXL wybierzemy, musimy dopełnić niezbędnych formalności. Przede wszystkim musimy zarejestrować działalność gospodarczą. Naszym obowiązkiem jest również wybór formy opodatkowania. Sklepy najczęściej opodatkowują się na zasadach ogólnych, choć możemy wybrać także inne formy. W kontekście podatków powinniśmy również dokonać wyboru biura rachunkowego. Naszym obowiązkiem jest dokonanie zgłoszenia do ZUS i US. Możemy także udać się na konsultację do prawnika celem sprawdzenia, czy treści zawartych z dostawcami umów są dla nas korzystne. Dopełnienie formalności zwykle nie zajmuje zbyt wiele czasu. Sklep XXL możemy więc otworzyć nawet w ciągu kilku dni, jednak to dopiero początek naszej przygody z biznesem. 

Polecamy uwadze:

Ważne kwestie, o których zapominamy

Otwierając sklep XXL musimy pamiętać o ustaleniu właściwych godzin otwarcia. Większość klientów będzie nas odwiedzać popołudniami bądź w weekendy. Dlatego też nie możemy zamykać sklepu o godzinie 16 i nie otwierać w soboty. Często przez to będziemy musieli zatrudnić dodatkowego pracownika, choćby na część etatu. Warto jednak rozważyć takie rozwiązanie, jeśli czujemy, że nie dajemy sobie ze wszystkim rady. Jakie powinien być dobry pracownik sklepu XXL? Przede wszystkim musi on rozumieć potrzeby osób noszących większe rozmiary. Najlepiej, jeśli sam nosi takowy. Właściciele sklepów z odzieżą XXL nie mogą także zapomnieć o odpowiedniej reklamie. Poczta pantoflowa to często zbyt mało, aby pozyskać klientów. Ważne są banery reklamowe, ulotki czy też reklama internetowa. Pomyślmy o założeniu profilu w mediach społecznościowych czy też o własnej stronie internetowej. Nic tak nie przyciąga klientów, jak dobre promocje. Opracujmy więc system promocyjny, który pomoże nam przyciągnąć klientów i nie narazi nas na straty. Na koniec musimy ciągle pamiętać o tym, że prowadzenie własnego sklepu wymaga dużego zaangażowania i chęci do pracy. Bez tego trudno nam będzie odnieść sukces.