Pozycjonowanie stron internetowych i SEO


    Często pojęcia pozycjonowania stron oraz SEO, są ze sobą niesłusznie mylone. SEO oznacza optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Takie działania podejmowane są dla osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Pomimo tego SEO i pozycjonowanie nie oznaczają dokładnie tego samego. Oczywiście oba te terminy odnoszą się bezpośrednio do wyników wyszukiwania, jednak w ich zakres wchodzą inne działania.

Kilka słów o SEO

    Zadaniem SEO jest dostosowanie stron internetowych do tego, by w odpowiedni sposób była postrzegana przez wyszukiwarki internetowe. Skutkiem tego jest wyższa pozycja strony internetowej w rankingach wyszukiwarek. Optymalizacja przeprowadzana jest w różnych dziedzinach. Dotyczy to wprowadzania zmian zarówno w kodzie witryny, jak i samej treści strony.

Pozycjonowanie stron internetowych stanowi proces, na który składają się wszystkie działania, umożliwiające osiągnięcie witrynie jak najlepszej pozycji w wyszukiwarkach. Działania te obejmują również optymalizację. Pozycjonowanie stron jest bardzo mocno uzależnione od samej optymalizacji. Dzięki niej możliwe staje się dostosowanie treści oraz innych elementów znajdujących się na stronie internetowej, by była jak najbardziej widoczna.

Wspólne cechy

    Istnieje pewna relacja pomiędzy tymi dwoma terminami. W zasadzie można uznać, iż SEO zawiera się w pozycjonowaniu stron, które jest pojęciem znacznie szerszym. SEO jest więc narzędziem za pomocą którego można osiągnąć cele pozycjonowania.

Działania SEO ograniczają się do pracy na witrynie, poprzez budowę kodu, zmianę istniejących treści lub ich układu. Pozycjonowanie stron zawiera w sobie również szereg innych działań. Wszystko to jednak zmierza do osiągnięcia stabilnej i wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. To właśnie może być powodem tego, że pojęcia często utożsamiane są dokładnie z tym samym.

Jak prawidłowo optymalizować stronę?

    Zamieszczane na witrynie treści powinny być unikalne oraz odpowiadać tematyce strony. Muszą one zawierać również odpowiednie słowa kluczowe. Konieczne staje się także stosowanie odpowiedniego formatowania treści, w postaci wykorzystywania nagłówków, pogrubień lub podkreśleń. Witryna powinna się charakteryzować odpowiednio zbudowanym menu. Takie elementy przyczyniają się bowiem do wewnętrznego linkowania serwisu.

Elementem pozycjonowania stron jest także dbanie o właściwą strukturę serwisu. Jeśli chodzi o kod strony, również należy stosować się do określonych wytycznych. Serwis powinien wyświetlać się w prawidłowy sposób na różnego rodzaju urządzeniach. Optymalizacja polega również na poprawie szybkości ładowania strony, co może nastąpić poprzez zmniejszenie objętości kodu.

Elementy pozycjonowania stron internetowych

Do zadań związanych bezpośrednio z pozycjonowaniem stron, zalicza się SEO, content marketing, link building oraz analitykę internetową.

Linkowanie podobnie jak w przypadku SEO, jest całym zbiorem działań. Główne zadanie skupione jest na motywowaniu internautów do dalszego udostępniania danej witryny na innych stronach. Samą ideą jest pozyskanie jak największej liczby użytkowników zainteresowanych tematyką zawartej na serwisie.

Równie ważnym elementem pozycjonowania stron jest także content marketing. Polega on na tworzeniu wartościowej z punktu widzenia użytkownika treści. Treści promowane są w celu pozyskania klientów. Zasadniczo mogą one przybierać różne formy, takie jak na przykład tekst, film lub obraz. Żeby jednak pozycjonowanie stron mogło przynosić wymierne efekty, koniecznością staje się regularne dokonywanie pomiarów osiągniętych wyników. Na ich podstawie należy na bieżąco wprowadzać zmiany i modyfikację. Szczegółowo takimi zagadnieniami zajmuje się analityka internetowa.

Słowa kluczowe w SEO

    Osiągnięcie założonego celu, jakim jest zajęcie wysokiego miejsca naszej witryny w wynikach wyszukiwarek, musi być przede wszystkim od samego początku bardzo dobrze przemyślane. Realizowane działania powinny zmierzać do poprawy postrzegania witryny, nie tylko przez wyszukiwarki, ale również przez samych użytkowników. Słowa kluczowe muszą być używane z rozsądkiem. Umieszczenie ich wszędzie, z pewnością nie będzie dobrą praktyką. Bardzo ważne dla pozycjonowania stron jest to, by treść ułożona została w sposób logiczny oraz zachowała swoją poprawność gramatyczną i sens zdań. Dzięki temu witryna będzie bardzo czytelna dla użytkownika, a co za tym idzie, zachęci go do zapoznania się z treścią i pozostania na niej dłużej. Optymalizacja pod roboty, powinna zejść w tym przypadku dopiero na drugi plan.

Skorzystać można również z usług profesjonalnych agencji marketingowych. Copywriterzy w tej sytuacji zadbają o poprawne stworzenie odpowiednich treści, które zostaną zamieszczone na stronie. W efekcie witryna zostanie wypozycjonowana we właściwy sposób. Tego rodzaju usługa związana jest oczywiście z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów, jednak efekty mogą być bardzo zadowalające. Dotyczy to przede wszystkim stron firmowych, gdyż większa liczba odwiedzin danego serwisu, przekłada się znacząco na zwiększenie szansy pozyskania nowych klientów, którzy będą zainteresowani zakupem produktu lub skorzystaniem z usługi.